ایران ۷ شخص و ۵ نهاد آمریکایی را تحریم کرد آغاز تبلیغات مرحله دوم انتخابات مجلس دوازدهم ​​​​​​​لتونی: اوکراین مجوز غرب برای حمله به خاک روسیه را دریافت کرده است هاآرتص: جوانان اسرائیلی در حال ترک اسرائیل هستند ترور یک فرمانده مقاومت به دست تشکیلات خودگردان + عکس حملات رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) حمله پهپادی مقاومت عراق به بندر ایلات در فلسطین اشغالی (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) رصد تحرکات نظامیان صهیونیست در مرز لبنان توسط حزب الله + فیلم ۳۰۰ تحریم جدید آمریکا علیه نهادهای روسی، چینی و دیگر کشورها به بهانه جنگ اوکراین زلنسکی یکی از مقام‌های سرویس امنیتی اوکراین را برکنار کرد دبیرکل سازمان ملل: متعهد به صلح بر اساس پایان اشغال هستیم آمریکا: همسایگان اسرائیل از عادی سازی روابط سود بسیاری خواهند برد حمایت مجدد ترامپ از جنایات اسرائیل در غزه شهادت ۲۹ فلسطینی در حملات رژیم صهیونیستی به غزه حمدان: پاسخ ایران به رژیم صهیونیستی معادله جدیدی ایجاد کرد بورل و امیرعبداللهیان برای کاهش تنش‌ها در منطقه گفت و گو کردند حمله پهپادی مقاومت عراق به یک هدف مهم در جولان اشغالی (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) گفت‌وگوی تلفنی وزیران خارجه ایران و قطر ایروانی: آمریکا تنها مانع تحقق آرمان شریف مردم فلسطین است شمال عراق از سوی ترکیه بمباران شد (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) واکنش گزارشگر سازمان ملل به خشونت پلیس آمریکا علیه دانشجویان
سرخط خبرها

بازخوانی دیدگاه‌ها درباره سخنان تفرقه انگیز امام جمعه آزادشهر

  • کد خبر: ۹۲۱۲۰
  • ۲۴ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۰
بازخوانی دیدگاه‌ها درباره سخنان تفرقه انگیز امام جمعه آزادشهر
در چند روز اخیر، انتشار سخنان عجیب و غیرقابل دفاع مولوی محمدحسین گرگیج، امام جمعه اهل سنت آزادشهر، در تریبون نمازجمعه ۱۹ آذر که حاوی عبارت‌هایی توهین آمیز علیه مقدسات مسلمانان بود، موجی از خشم و اعتراض را در محافل مذهبی پدید آورد و بسیاری از شخصیت‌های مذهبی و سیاسی علیه آن موضع گرفتند.

به گزارش شهرآرانیوز؛  هنوز مشخص نیست که هدف از این سخنان تفرقه انگیز و توهین آمیز چه بوده است، اما در پی این اعتراضات، مولوی گرگیج، روز گذشته با صدور بیانیه‌ای با تأکید بر اعتقاد خود به اهل بیت (ع)، از سخنان تشویش زا و تفرقه افکنانه خودش عذرخواهی کرد. در ادامه، برخی از واکنش‌های چهره‌های سیاسی به این بحث را مرور خواهیم کرد.

حفظ وحدت جامعه اسلامی، ارزشمندترین راهبرد زندگی مسلمانان است

جلیل رحیمی جهان آبادی، عضو فراکسیون اهل سنت مجلس، در نامه ای، به صحبت‌های اخیر مولوی گرگیج، امام جمعه اهل سنت آزادشهر واکنش نشان داد. در بخشی از نامه رحیمی جهان آبادی آمده است: «توقع از همه اعضای جامعه اسلامی، خصوصا علمای ارجمند آن است که بیش از افراد عادی، به گفتار و رفتار‌های خود توجه داشته باشند تا مورد سوء استفاده دشمنان جامعه قرار نگیرد و برداشت نادرست از گفتارشان موجب رنجش مسلمانان نگردد.

گفتار نقل قول شده اخیر از آقای مولوی گرگیج به گونه‌ای بوده و انعکاس یافته که قلب همه مسلمانان موحد و محبان اهل بیت و صحابه رسول ا... (ص) را به درد آورده است. این جانب ضمن محکومیت شدید هرگونه هتک حرمت ائمه اطهار و اهل بیت مکرم رسول ا... (ص) و صحابه گران قدر آن حضرت، با عنایت به شرح تکمیلی آقای مولوی گرگیچ در انعکاس نادرست گفتارشان و عذرخواهی ایشان از مردم و تأکید بر محبت و عشق به ائمه اطهار (ص)، از همه برادران و خواهران اسلامی درخواست دارم از دامن زدن به احساسات مومنان دوری نموده و به رفع رنجش ایجادشده کمک و یاری نمایند.»

تفرقه افکنی اثر تخریبی علیه ثبات جامعه دارد

حجت الاسلام غلامرضا مصباحی مقدم، سخنگوی جامعه روحانیت مبارز، نیز به «نامه نیوز» گفت: در اینجا چند اتفاق رخ داده است که با نگاه به تقارن آن‌ها می‌توان دریافت که پشت پرده همه آن‌ها یک توطئه بزرگ است. هرگاه جهان اسلام به ویژه در منطقه ایران در آرامش به سر می‌برد و رویکردی وحدت گرایانه در کشور‌های مسلمان وجود دارد، اقدامات توطئه افکن آغاز می‌شود که چنین حالتی را در تاریخ اسلام به دفعات شاهد بوده ایم؛ خواه این اقدامات سخن یک امام جمعه باشد یا موضع یک مقام بلندپایه طالبان. توهین کنندگان ابزار‌هایی هستند برای اجرای نقشه‌های توطئه جهانی علیه جهان اسلام و هدف هم برهم زدن همگرایی مسلمانان است.

طبیعی است که این تفرقه‌ها در مسائل مذهبی و تاریخی می‌تواند اثر تخریبی گسترده‌ای علیه ثبات اجتماعی، سیاسی و مذهبی جامعه داشته باشد و باید در نطفه خفه شود. وی افزود: تقارن صحبت‌های این امام جمعه با موضع گیری مشابه یکی از مسئولان طالبان و فیلمی که در انگلستان برای هتک حرمت حضرت فاطمه زهرا (س) ساخته شده، همه بیانگر یک توطئه سازمان یافته است. مصباحی مقدم در ادامه درباره ضرورت برخورد با چنین اقداماتی گفت: دستگاه‌های امنیتی وظیفه دارند با این گونه موارد برخورد کنند.

اختلاف انداختن میان امت اسلامی، در زمین دشمن بازی کردن است

حجت الاسلام حسین بنیادی، رئیس مجمع عمومی جامعه مدرسین، نیز در گفتگو با «نامه نیوز» در واکنش به اظهارات توهین آمیز امام جمعه آزادشهر گفت: اگر اکنون اسلام شوکتی دارد به خاطر حفظ وحدت در ادوار مختلف اسلام بوده است. گاهی مباحثی را در زمانی بیان می‌کنیم که خود این زمان موضوعیت دارد، چون خسارتی مضاعف ایجاد می‌کند و باعث می‌شود که آن شوکت اسلام دستخوش امیال برخی دشمنان و استکبار جهانی قرار بگیرد. اختلاف بین امت اسلامی، بیش از همه، به معنی در زمین دشمن بازی کردن است؛ بنابراین توجه به این مسئله یک امر عقلانی است.

منتها خطر بدتر آن است که کسی بخواهد دفاعی از یک موضوع عقیدتی کند و برای این منظور متوسل به کلمات بی اساس و بی پایه و خارج از منطق شود. در چنین حالتی، فضا را خطرناک می‌کند، چون جبهه تقابلی درست می‌کند که قرآن کریم همه مردم و انسان‌ها به ویژه مسلمین را از آن برحذر داشته است. وی افزود: بزرگ‌ترین ظلم و خیانت در دوران کنونی، آن هم در زمانی که استکبار، کمربند خودش را برای نابودی اسلام بسته است، بیان حرف‌های اختلاف انگیز است، چون به اسلام، جامعه مسلمین و عقاید مسلمین ضربه می‌زند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->